تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان

آمارها نشان می دهد کشور مجارستان یکی از اولویت های مقاصد دانشجویان بین المللی و به خصوص آسیایی جهت تحصیل در این کشور است. هر دانشجو و یا متقاضی تحصیل در خارج دلایل خاص خود را برای ادامه تحصیل در مجارستان ارائه می کند. اما مهمترین دلایلی که موجب می شود اکثر متقاضیان تحصیل در خارج از کشور این کشور را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند مواردی هچون موارد زیر می باشد:

  1. طبق رتبه بندی های رسمی که هر ساله از سوی معتبرترین نظام های رنکینگ و رتبه بندی دانشگاه ها اعلام می شود، دانشگاه های مجارستان در رتبه نسبتا خوبی میان دانشگاه های اروپایی جای گرفته اند. دانشگاه هایی همچون دانشگاه پانونیا (University of  Pannonia) و دانشگاه کوروینوس بوداپست (Corvinus University of Budapest) .
  2. امکان کار جهانی. تحصیل در دانشگاه های مجارستان امکان کار در کشورهای مختلف دنیا را تسهیل می کند.
  3. موقعیت های تحقیقاتی. تحصیل در مجارستان امکان همکاری با بزرگترین اساتید و شرکت های دنیا را مهیا میکند که این موضوع در آینده علمی، پژوهشی و حرفه ای فرد نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد.
  4. یکی از مزیت های تحصیل در مجارستان، تحصیل به زبان انگلیسی است. این موضوع برای بسیاری از کسانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند حائز اهمیت است.
  5. ورود و راهیابی به دانشگاه های مجارستان نیازمند شرکت در آزمون ورودی نیست.
  6. هزینه تحصیل در دانشگاه های مجارستان بسیار کمتر از دیگر دانشگاه های اروپایی است.
  7. حدود ۱۲ دانشگاه از دانشگاه های مجارستان در ردیف دانشگاه های خوب در رتبه بندی دانشگاه های دنیا از نظر وزارت علوم ایران قرار گرفته اند.

تحصیل در مجارستان

آب و هوای مجارستان

کشور مجارستان کشوری مسطح با دشت هایی‌ زیبا است که توسط رود دانوب معروفترین و زیباترین رود در اروپا به ۲ بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. این کشور دارای معماری بسیار زیبا و منحصر به فردی است که اصالت و زیبایی‌ را در خود جای داده‌ است. مجارستان در حوزه اروپای مرکزی قرار دارد و دارای آب و هوایی معتدل می‌باشد. تابستانها در این کشور نسبتا گرم با رطوبی متوسط میباشند و همچنین دارای زمستان‌هایی‌ با بارندگی زیاد و هوایی‌ سرد است.

برترین دانشگاه های مجارستان

همانطور که در مقالات پیشین نیز اشاره شده است نظام های رتبه بندی دانشگاه های دنیا هر ساله دانشگاه های مختلف سراسر جهان را بر اساس معیارها و شاخص هایی که دارند درجه بندی و رتبه بندی کرده اند. معروفترین این نظام های رتبه بندی نظام رتبه بندی QS و Shanghay می باشد.

برخی از برترین دانشگاه های مجارستان که رتبه های خوبی در میان دانشگاه های دنیا داشند را در جدول زیر معرفی می کنیم.

Godollo University of Agricultural Sciences EotvosLorand University Corvinus University of Budapest Budapest University of Technology and Economics
University of Debrecen University of  Pannonia Szent Istvan University Semmelweis University
Franz Liszt Academy of Music Budapest University of Szeged University of Miskolc University of Horticulture and Food Industry

کارشناسی در مجارستان

طول دوره کارشناسی در مجارستان ۴ سال و زبان تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه های مجارستان ۴ سال است. زمان شروع ترم تحصیلی در مجارستان ماه های سپتامبر و ژانویه است. در صورتی که فرد با ویزای دانشجویی وارد دانشگاه های مجارستان شوددبیمه تحصیلی او رایگان خواهد بود. مدرک تحصیلی مورد نیاز جهت درخواست پذیرش از دانشگاه های مجارستان مدرک پیش دانشگاهی است. برای ورود به دوره کارشناسی در مجارستان فرد متقاضی بایستی حداقل نمره آیلتس ۶ و یا تافل IBT 75 داشته باشد.تحصیل در مجارستان

کارشناسی ارشد و دکترا در مجارستان

طول دوره کارشناسی ارشد در مجارستان ۲ سال و دکترا ۳ سال است. زبان تحصیل در این دوره انگلیسی است. امکان اخذ خوابگاه نیز برای این دوره ها وجود دارد به این شرط که در زمان مناسب اقدام گردد. داشتن مدرک کارشناسی برای درخواست پذیرش در دوره کارشناسی ارشد و مدرک کارشناسی ارشد برای دوره دکترا در مجارستان الزامی است. نمره آیلتس مورد نیاز دوره کارشناسی ۶.۵ و تافل ۸۰ و برای دکترا آیلتس ۷ و تافل ۹۰ می باشد. امکان رزرو خوابگاه نیز در این دوره وجود دارد. زمان شروع ترم تحصیلی مانند دوره کارشناسی ماه های سپتامبر و ژانویه است.تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان

هزینه های تحصیل در مجارستان

هزینه تحصیل در مجارستان نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی پائین تر می باشد. این هزینه همچنین نسبت به دانشگاه و رشته تحصیلی نیز بستگی دارد. هزینه تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه های مجارستان در شهر بوداپست بین ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار و دیگر شهرها ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار است. هزینه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و دکترا در مجارستان بین ۶۴۰۰ تا ۹۰۰۰ دلار و برای رشته های پزشکی از ۹۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ دلار، دندانپزشکی ۱۵۹۰۰ دلار و داروسازی ۹۵۰۰ دلار است.تحصیل در مجارستان

هزینه زندگی در مجارستان

هزینه های زندگی در شهرهای مختلف مجارستان متفاوت است. البته هزینه های زندگی دانشجو تا حد زیادی به نوع و سبک زندگی فرد بستگی دارد. برخی از نمونه ها و اقلامی که در هزینه های زندگی مورد توجه است از قبیل موارد زیر می باشد.

اجاره یک سوئیت ۷۰ – ۳۰ متری ماهیانه ۶۰۰ – ۳۰۰ یورو، هزینه شارژ آب، برق و گاز ماهیانه ۱۰۰ – ۶۰ یورو، اینترنت پرسرعت ۱۰۰ یورو.

اگر بخواهیم هزینه یک زندگی متوسط دانشجویی را در شهر بوداپست تخمین بزنیم باید گفت این هزینه ماهیانه حداقل ۷۰۰ تا ۸۰۰ یورو خواهد بود. هزینه یک زندگی دانشجویی در دیگر شهرهای مجارستان ماهیانه حداقل ۶۰۰ یورو می باشد.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی مجارستان

  • اصل و ترجمه آخرین مدرک تحصیلی (فارسی و انگلیسی)
  • تصویر صفحات ۱ تا ۹ پاسپورت
  • مدرک زبان
  • هزینه درخواست پذیرش
  • توصیه نامه و هدف نامه در صورت درخواست دانشگاه

نمونه مدارک اخذ پذیرش در سایت موجود می باشد.

اجازه کار دانشجویی در مجارستان

طبق قانون کشور مجارستان دانشجویان خارجی که برای ادامه تحصیل به این کشور می آیند اجازه دارند که ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. البته این نوع کار به عنوان یک کار نیمه وقت در سابقه کاری دانشجو لحاظ خواهد شد. دو سال سابقه کار در دوران دانشجویی معادل ۱ سال کار تمام وقت می باشد.تحصیل در مجارستان