سفیر ایران درمجارستان

به گزارش ایرنا از سفارت ایران در مجارستان، محمدرضا مرشد زاده روز پنجشنبه دردانشگاه کوروینوس بوداپست در جمع کثیری از اساتید و دانشجویان دانشگاه های مختلف پایتخت مجارستان، افزود: با درس گرفتن از حوادث دردناک و نا امنی هایی که درپاریس و مشابه آن اتفاق افتاده باید با بررسی دقیق وهوشمندانه به ریشه های این حوادث پرداخت و عوامل پیدا و پنهان آن را جستجو کرد.
مرشد زاده سیاست های اشتباه و دوگانه غربی ها و متحدین منطقه ای آنها در حمایت و استفاده ابزاری از گروه ها ی افراطی و تروریستی تکفیری را عاملی برای ناامنی و بی ثباتی درمناطق مختلف جهان عنوان کرد.
وی افزود: لشکر کشی و تهاجم سال های اخیر به دنیای اسلام، فجایع و قربانیان بی شماری را بر جا گذاشته و کشورهای مورد تهاجم، علاوه بر خسارت های انسانی زیر ساخت های اقتصادی و صنعتی خود را از دست داده اند و حرکت آنها به سوی رشد و توسعه نه تنها به توقف و کندی گراییده بلکه در مواردی ده ها سال به عقب بر گشته اند.
سفیر کشورمان در بوداپست در جمع اساتید و دانشجویان پایتخت مجارستان گفت: برخلاف فرهنگی که غرب ترویج می کند پافشاری بر ارزش های اخلاقی، انسانی و الهی سبب جلوگیری از گسترش خشونت و تروریسم می شود.
وی افزود: مقام معظم رهبری در نامه ای از جوانان کشورهای غربی خواسته اند تا آنان بنیان های یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پایه ریزی کنند و شناخت خود از آیین اسلام را با مراجعه به منابع اصیل آن یعنی قرآن و تعالیم و روش زندگی پیامبر اسلام و آموزه های انسانی و اخلافی ایشان بنا نهند.
سفیر ایران همچنین ضمن اشاره به استقبال کشورهای جهان از ایده مبتکرانه رئیس جمهور اسلامی ایران مبنی بر جهان علیه خشونت و افراط گرایی که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درسال 2013 مطرح شد، گفت: مشکلات منطقه و ظهور افراط گرایی و سرایت آن به اروپا اگر مدیریت نشود از کنترل همه خارج خواهد شد و برای مقابله با این پدیده شوم غیر انسانی علاوه بر اراده و مشارکت جدی جهانی باید منابع مالی و تسلیحاتی آنها قطع و متوقف شود.
سفیرجمهوری اسلامی ایران در این برنامه با پاسخ به سئوالات حاضرین در دانشگاه کوروینوس مجارستان نقش موثر کشورمان در صلح و امنیت منطقه را تشریح و با اشاره به تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: تصویب این قطعنامه مهر ابطالی بر همه اتهامات علیه جمهوری اسلامی بود و دنیا پذیرفت که ایران هرگز دروغ نگفته و با صداقت به برنامه صلح آمیز هسته ای خود و معاهده هایی که امضاء کرده پای بند بوده است.
در پایان این برنامه متن نامه مقام معظم رهبری به زبان مجاری در بین حاضرین توزیع گردید.